Városi síneken

Magyar települések kötöttpályás közlekedése

Rákosszentmihályi HÉV

  • Útvonal: Keleti pu.- Nagyicce- Rákosszentmihály
  • Időszak: 1911-1970.
  • Üzemeltető: BHÉV, BSzKrt (1933-1949), FHÉV (1949-1951), MÁV-BEV (1952-1958), BKV (1968-tól)
  • Vontatás: villamos
  • Viszonylatjelzés: R
  • Előd: rákosszentmihályi lóvasút
  • Utód: BKV buszok (31Y, majd 144-es)
  • Hossz: 10 km
  • Járműtelep: Cinkota
  • Járművek: M V és M III motorkocsi, P X és P III pótkocsi
  • A rákosszentmihályi szárnyvonal a gödöllői fővonalból ágazott ki Nagyicce állomásnál. Egy kétvágányú szakasz után hurokvágányban folytatódott a mellékvonal, így járta körbe Rákosszentmihályt. 1913-ban a hurok meghagyása mellett továbbépül a vonal Rákospalotáig, ahová külön HÉV-járatok indulnak. 1924-ben a hurok nyomvonala megváltozott, lerövidült, bejárási íránya megfordult.
  • 1936: menetidő 33 perc, indulás kifelé 05:23 és 00:15 között 10-25 percenként; 1956: menetidő 31 perc, indulás kifelé 00:12 és 23:40 között
  • 1958-1967 között a Keleti pu. végállomásnál a rákosszentmihályi szerelvényeket áthelyezték a Baross térre, hogy megkönnyítsék az átszállást a villamosokra, valamint tehermentesítsék az eddigre már zsúfolt végállomást
  • Nagyon rövid szakasz maradt meg a vágányokból (a delta) a vonal megszüntetése után, amit üzemi célokra használnak: HÉV-szerelvényeket szokták rajta néha megfordítani, hogy az egyenetlen kerékkopást kiegyensúlyozzák. Saját képek
A Rákosszentmihályi HÉV megállói 1970-ben. Forrás: Wikipedia A Rákosszentmihályi HÉV megállói 1970-ben. Forrás: Wikipedia

Megjegyzések

  • Rákosszentmihály: régi nevén Pusztaszentmihály, Szentmihály, 1902-ig Csömör része, 1950-ben csatolták a fővároshoz.
  • Nagyicce HÉV-állomás neve 1923-ig Rákosszentmihály volt
  • Fejléckép: Rákosszentmihály régi képeslapon. Forrás: Pinterest